01 02 03 Emilia Tuukkanen: Tarkempaa raporttia EM-matseista ja valmistautumisesta 04 05 15 16 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 31 32 33

Tarkempaa raporttia EM-matseista ja valmistautumisesta

34
Löhöilen tässä hotellihuoneen sängyllä ja odottelen että pitää lähteä lentokentälle ja takasin kylmään Suomeen joten on hyvin aikaa sepitellä tänne viime päivien ja viikkojen kuulumiset tarkemmin. Eli siis alotetaan ihan dieetin alusta. Tästä tulee sitten valtavan pitkä kirjotus, ihan varotuksena vaan :D

Alotin pudottamaan painoa melkeinpä heti siinä joulun jälkeen, mutta jo ennen joulua olin muutaman viikon syönyt siistimmin ja tarkkaillu vähän annoskokoja, koska mun paino oli ennätyksellisen korkealla syksyllä (semmosta 58, jopa 59kg) sairastelujen ja erittäin luokattoman ruokavalion takia. Oikean dieetin alkaessa paino oli siinä 56,5kg eli aika normihommia, 4-5kg painonpudotus neljässä viikossa oli edessä siis.

 Mulla oli aivan tismalleen sama ruokaohjelma kuin vuosi sitten, jolloin olin tosiaan jo kisoja edeltävänä iltana painossa, esimerkkiruokapäivän löydät täältä , eli kuten voi sieltä huomata mun sponsori Herbalifen tuotteet olivat taas hyvin tärkeässä asemassa. Herbalifen ruokapuristeet, pirtelöt ja protskut sekä urheiluvalmisteet takaa sen että saan kaikki tarvittavat ravintoaineet (vitamiinit, hivenaineet, proteiinin, hyvät rasvat yms) mitä tarvin pysyäkseni terveenä vaikka kaloreita saan päivässä vain 900-1200. Lisäksi ne auttaa palautumaan ja jaksamaan kovissakin treeneissä tuosta kalorivajeesta huolimatta :) Kiitos vielä sinne Herbalifen päähän kaikesta avusta ja tuesta, etenkin Vuokolle!

Paino lähti putoomaan oikein hyvin aluksi, mutta sitte vajaan parin viikon jälkeen se jumahti aivan täysin 54,8kg moneksi päiväksi. Syy selvisi kun sitten alkoi menkat (jos joku mies tätä nyt lukee niin ne valitettavasti kerää nestettä helposti parikin kiloa, eikä silloin kroppa meinaa luovuttaa yhtään mitään ylimääräistä pois, näin ainakin mulla on aina) jotka loppuivat vasta pari päivää ennen kisoja. Siinä vaiheessa oli vähän paniikki, koska paino oli koko aikana pudonnu vaan tasan 54 kiloon. Onneksi se sitten humpsahti alaspäin, ja lukuisten suolakylpyjen ja lenkkien yms. jälkeen paino oli päivää ennen kisoja 53,4kg. Mutta mun painoluokka on siis 53,5kg kisapuku mukaanlukien eli mulla oli vuorokausi aikaa pudottaa ennestään kuivasta kropasta semmonen kilo. Ne jotka on seuranneet mun blogia kauemmin tietävät että 1,5v sitten London Openeissa pudotin kilon tunnissa just ennen matseja (siitä voi lukea täältä ) , joten tiesin että kyllä mä painoon pääsen. Lopetin siinä sitten syömisen ja oikeestaan juomisenkin, välillä otin pienen huikan vaan vettä. Mulla alko matsit perjantaina vasta 16.30 niin aamulla oli hyvin aikaa miettiä painoa, olin herätessäni vielä 400g yli, mutta kävin siinä sitte lenkillä ja kisapaikalla pyörähtämässä hirvee määrä vaatteita päällä ja sitte suolakylpyyn ja päiväunille valtavan peittokasan alle.

Kisapaikalle lähin paria tuntia aiemmin että ehin jumpata painon kuntoon ilman kiirettä, mulle jäi vielä 300g hikoiltavaksi kun ei tosiaan niiden perhanan menkkojen takia meinannut irrota yhtään nestettä. Olo oli aika heikko ja väsynyt, mutta myös innostunut ja motivoitunut. Hypin sitte hyppynaruilla ja kävelin portaita yms ja sain itteni painoon vartin ennen mun sarjan alkua. Oon huomannut että mulle jollain kummalla tavalla sopii parhaiten se, että oon ekaan matsiin mennessä aivan loppu ja kuihtunut ja aliravittu, mä saan siitä sen kisafiiliksen ja näköjään kisat menee erittäin hyvin rankkojen dieettien jälkeen :D Puntarista pääsin läpi kai sen mun sarjavastaavan virheestä 20min ennen matsin alkua (olin puntarilla tasan 53,5kg), ehin juomaan vahvaa nesteytysjuomaa pikkukulauksina siinä rauhassa (0,7dl vettä, 1pss Herbalifen H3OPRO ja 2pss Herbalifen H24 Hydratea) ja keräämään voimia.

Ekassa matsissa tuli vastaan New York Openin tän vuoden voittaja, mua lyhyempi mutta huimasti fyysisempi mimmi Jenkeistä. Vedin sen guardiin, sweeppasin Kiss Of The Dragon -/Inverted de la riva -sweepillä, josta sain siis 2 pistettä. Jäin siinä sitte jumiin 50/50-guardiin josta yritin hakea kuristusta kokoajan. Pääsin jossain vaiheessa ohikin, eli 3pistettä lisää, ja möllöttelin päällä vaan. Voitin siis 5-0 mutta oli kyllä tylsä matsi, olin varmaan niin hapoilla vielä painonpudotuksesta etten oikeen jaksanu olla oma itteni tatamilla. Mut pääasia että voitin :)

Tokassa matsissa tuli vastaan ruotsalainen huippujudoka, jota vastaan oon itseasiassa otellut melkeen kolme vuotta sitten Ruotsissa Nordic Openeissa, ja voitin sen sillon 2-0 tai 4-2, en muista. Oltiin molemmat tuoreita sinivöisiä silloin :) Tää semifinaali oli ehottomasti tiukin matsi, vastustaja oli tosi vahva ja sähäkkä ja selkeesti halus voittaa koko kisat. Vedin sen guardiin ku en haluu judokoiden kaa ottaa yhtään pystyä (tosin mä kyllä vedän muutenki aina guardiin... :D) ja sain hyvän käsilukon kiinni. Se ei kuitenkaan jäänyt siihen, mut mä sain edun kuitenkin. Sitte kovan työn ja uurastuksen jälkeen sain sen sweepattua samalla inverted de la riva -sweepillä ku ekanki vastustajan, ja johdin sitte 2-0. Mut sit kun se yritti nousta ylös, mäki nousin ylös ja mulla kävi aivopieru ja vedin heti guardiin. Sääntöjen mukaan jos ollaan alle kolme sekkaa pystyssä ja päällä ollut vetää guardiin, se on sille toiselle sweep-pisteet, eli mä just lahjotin sille 2 pistettä. Hyvä Emilia... Siinä se sit yritti ohittaa mun guardia loppuajan, ehkä 30sec oli jäljellä, mut mä sain vielä viimesekunneilla hyvän triangelikuristuksen ja siitä käsilukon kiinni, mut aika loppu ennen kun se taputti. Eli semifinaalin voitin yhdellä edulla vaan.

Finaalissa tuli sitten joku lyhyempi tyttö vastaan, siitä ei oo paljoo kerrottavaa, vedin guardiin, tein mun trademark-sweepin eli paskasweepin (nimi tulee siitä että se on niin paskamainen ja nolo sille sweepattavalle :D) ja sain siitä hyvän nilkkalukon kiinni ja vastustaja taputti ku alle minuutti oli matsia mennyt :) Jee!

Aloin taas itkemään ku mun käsi nostettiin finaalin jälkeen ylös kuten vuosi sitten myös :D Oli niin uskomaton hetki, enkä osannut yhtään odottaa että voittaisin.. Ja oon tehnyt kuitenki tosi paljon töitä ja uhrauksia tän lajin eteen niin oli huimaa että kaikki se palkittiin niiiiin yli odotusten. Oli mun elämän paras hetki kun sain sen kauniin mitalin kaulaan. Siitä hetkestä on video mun instagramissa @empuii .

Mä oon sitten vaan syönyt tauotta nyt neljättä päivää, sunnuntaina sain jännittää Santerin matseja, mutta nehän meni erinomaisesti myös. Neljästä matsista kolme ekaa se lopetti, yks kuristus ja kaks nilkkalukkoa, ja finaalissa sitten hävis tiukan taistelun jälkeen pistein. Eli EM-hopeaa tuli kotiinviemisinä! :)
Mitalit kaulassa on helppo hymyillä :)

35 36 37 38